fredag 19. juni 2009

Asylmottak på Vinstra

Tirsdag 16. Juni var det åpent møte om asylmottak på Sødorp Gjestivergård. Hit møtte rundt 50 stykker. Dette var et informasjonsmøte om asylmottaket som skal komme i August. UDI, Flyktninghjelpen, Norsk mottaksbedrift AS og Nord-Fron Kommune var de som holdt dette møtet.
Det skal komme 100 asylsøkere til Vinstra, 55 av disse skal bo på nåværende Sødorp Gjestivergård og resterende 45 asylsøkerene skal bo i leiligheter rundt på Vinstra. Det er sørget for opplæring til menneskene, de mellom 15 til 18 år har rett på 850 timer med norskundervisning, mens de som skal ha voksenopplæring har rett på 250 timer med norskundervisning. Også barnehagetilbud til 5-åringer.
Det er hele 42 millioner mennesker på flukt i verden, 26 millioner av disse er fordrevne og 16 millioner er flyktninger. Jeg mener det er viktig vi kan hjelpe disse med å skaffe de hjem!
Ifølge Kari Mette Monsen fra Flyktninghjelpen sier hun at:

"Medie gir asylmottak et dårlig bilde, de fleste kommunene som har fått ordnet med asylmottak ser på det som en berikelse"

På asylmottaket på Vinstra vil det bo 24 beboere mellom 15-18 år som er enslige. Og det skal være strukturerte aktivitetstilbud, der det skal være aktiviteter på faste dager til faste tidspunkt. Her skal det også bo 32 beboere som er enslige voksne, par og familier.
Jeg nevner det igjen, folk må ikke tenke negativt til dette! Dette tror jeg virklig kommer til å bli utrolig bra, og jeg nevner det som Kari Mette Monsen sier. Jeg tror dette til slutt kommer til å ende opp som en berikelse for Nord-Fron kommune!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar